tisdag 5 oktober 2010

Ledarskap

Detta inlägg kommer handla om ledarskap. Jag ska berätta berätta kort om vad "ledarskap" står för enligt mig. Ledarskap är när man leder andra människor som t.ex. att vara gymtränare, lärare eller kanske partiledare om man ska prata riktigt stort. Vi alla är olika sorters ledare enligt mig och de finns en ledare i oss alla. Man måste t.ex. ha en ledarroll om man ska få ett barn. Om man ska bli mamma eller pappa måste man leda barnet i rätt riktning i livet för att allt ska gå vägen tror jag. Samma sak när du kanske är lärare, då är du också ledare och ska lära ut till andra så att andra får in rätt information. Sen finns de många ledarstilar att välja mellan. Fast jag tror inte att man väljer en ledarstil utan jag tror att man utvecklar en som man sedan använder i det sammanhanget. Jag kan t.ex. säga att jag kan agera olika i olika situationer. Eller vad tycker ni?

// Angelika Gustavsson

2 kommentarer:

  1. Det är sant att det finns ledarskap i det mesta och att vi alla agerar ledare i olika situationer. Ledarstilen man utvecklar kommer nog naturligt och precis som du skriver väljer man nog inte precis vilken stil man vill ha. Jag tror att man kanske kan styra hur man vill lägga upp det till viss del men i slutändan är det ju andra som ser vilken sorts ledare man är och vad som känns rätt för en själv. När man får barn kräver det ett stort ansvar och det kan vara ännu ett steg mot att utveckla sitt ledarskap. Man lär sig att ta ansvar och visa barnet ett bra föredömme vilket krävs hos en bra ledare.

    /Catrin Hagström

    SvaraRadera
  2. jag tror att alla har flera olika ledarstilar i sig. Jag tror inte att man är endast en sorts ledare och jag håller med om att man inte bestämmer själv vilken ledare man blir. Kanske formas man redan som barn under uppväxten till några ledarskapsstilar :)

    SvaraRadera