fredag 8 oktober 2010

Olika ledarstilar och auktoritära ledaren

Alla i klassen har räknat ut vad man var för ledarstil. Jag och Angelica blev två olika som vi redan har skrivit om och det finns yttligare två till vilka är: "Pådrivande stryande" som innebär att man är målmedveten, resultatinriktid, tidsmedveten, snabb till beslut och handling, driver på andra, kör över ibland, lyssnar dåligt, krävande mot sig själv och andra. Den andra är "Analyserande logisk" som innebär att man är en god lyssnare, eftertänksam, logisk och realistisk, noggran, väl genomtänkta uttalande, tar få risker, långsam till beslut, tycker att det är viktigt med detaljer, ibland petig.

Är ni någon av dessa fyra ledarstilar och tycker ni det passar in på er personlighet?

Nu tänkte jag berätta lite om "Den auktoritära ledaren". Den sorts ledare betämmer vad som ska ske och låter ingen annnan diskutera om saken för att ledaren bestämmer allt helt själv. Det används ofta i det militära och Hitler var en storts ledare.

/Rebecca K

4 kommentarer:

  1. Jag blev en av de ledarstilarna du skrev om: Pådrivande styrande. Som sagt så finns det saker som stämmer överens mer och mindre. Det var intressant att göra testet och se vad man blev. :)
    /Catrin

    SvaraRadera
  2. När jag gjorde testet blev jag uttryckfull och initiativrik. Det passa in till en viss del men sen fanns det vissa saker som jag kände inte alls passa in på mig, som att jag skulle vara en dålig lyssnare. Jag tyckte också det var väldigt intressant att göra det testet precis som Catrin sa. / Johanna C

    SvaraRadera
  3. Jag tycker nog inte att någon beskrivning passar in på mig till 100% Jag blev på testet uttrycksfull och initiativrik. Vissa påståenden om det ledarskapet passade in på mig och vissa inte. Jag tyckte att lite ur varje ruta passade in. / Elin

    SvaraRadera
  4. Testet väckte oss, det gjorde att vi tänkte till och funderade över vilka ledarskapstilar som passar oss. Jag tror det var Christers mening att testet skulle påverka oss på precis det sättet som det gör.
    /Reinhold

    SvaraRadera